free website templates

Competenties

Historische reconstructie, 3D animatie, 3D modeling, texturing, graphic design

Schanstoren van Arcen

Tegenwoordig herinnert slechts een kleine ruïne aan het ooit machtige bouwwerk waarvan de schanstoren van Arcen deel uit maakte. In opdracht van de gemeente Venlo maakte ik op basis van minutieus bouwhistorisch onderzoek van Hein Hundertmark een 3D reconstructie van dit imposante complex.

Mijn doel met deze visuals was laten zien dat de gemeente zeer serieus bezig is met het erfgoed ook in de deelgemeenten en ik wil dat Arcen nog eens extra trots kan laten zien wat zij in huis hebben! Maak nader kennis met Arcen's digitaal herbouwde Schanstoren...

EEN DUIK IN HET VERLEDEN

Terug in de tijd met bouwhistoricus Hein Hundertmark

Een tijdje geleden mocht ik voor de gemeente Venlo een prachtige historische visualisatie maken van de Schanstoren te Arcen. Mensen die de huidge Schanstoren zien zullen, net als ik, helemaal versteld staan als ze zien welk machtig complex dit ooit is geweest.


Er is ook vrijwel niets meer dat laat zien hoe dit gebouw er ooit heeft uitgezien. De gemeente Venlo pakte deze opdracht heel serieus op en koppelde bouwhistoricus Hein Hundertmark aan dit project zodat hij samen met mij een interpretatie kon begeleiden die steunt op bouwhistorisch correcte aannames.

In eerste instantie heb ik het 3D project opgezet in Sketchup. Met dit programma kan ik snel en efficiënt een volumemodel bouwen en daarbij gebruik maken van de nauwkeurige tekeningen van Hein. Daardoor kan ik mij al snel een heel ruimtelijk beeld vormen van het gebouw.

NAAR REALISTISCHE VISUALISATIE

3D basis voorzien van belichting, materialen en omgeving

Nadat ik het basismodel had klaargemaakt en feedback had gevraagd aan Hein heb ik zijn laatste wijzigingen doorgevoerd en kon ik starten met een belangrijke fase in elke 3D visualisatie: het voorzien van materialen aan alle ruimtelijke vormen en vervolgens het belichten van de omgeving en het innemen van interessante standpunten die de Schanstoren zo mooi en imposant mogelijk in beeld brengen. Net zoals een fotograaf het zou doen als hij het echte gebouw zou moeten fotograferen.

Materiaal en belichting

Om de schanstoren zijn realistische uiterlijk te geven worden in 3D software materiaal- en lichteigenschappen toegekend. Uiteindelijk wordt alles bij elkaar omgezet in een reeks van fotorealistische beelden.

Zoeken naar het het meest waarschijnlijke

Archeologie en bouwhistorie is waar wetenschap hand in hand gaat met toch een mate van interpretatie van gegevens. Bij de Schanstoren is dat niet anders. De Schanstoren zoals hij er voor de restauratie uit zag geef geen helder beeld van wat het nu precies  was wat we nog konden zien. Er was ook veel aan toegevoegd dat elke vorm van bouwhistorisch fundament ontbeerde. Dat is bij de start van de restauratie verwijderd.

Lang was ook onduidelijk of er aan de zuidzijde een een hoge muur had gestaan die aan de binnenzijde van een houten walgang was voorzien (zoals in de illustratie hierboven...) Uiteindelijk is van die interpretatie afgezien en hebben we gekozen voor een versie met een aarden wal, uitgebreid met een kleine bemuring die aan de binnenzijde ook van een aarden wal was voorzien. Dit is in de uiteindelijke visual op het infopaneel te zien.

Deel deze pagina!